سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جذب کردن دیگران با فن بیان: چه طور جذاب صحبت کنیم؟

حرف زدن یکی از ساده‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مهارت‌های زندگی است که هر فرد در طول دوران حیات خود کسب و با آن رشد می‌یابد. اما چند درصد اطرافیان ما قادر هستند لب‌تر کنند و با چند جمله‌ی ساده ما را جادو کنند؟ چند نفر اطراف ما پیدا می‌شود که قدرت جذب کردن دیگران را با فن بیان خود داشته باشد؟

در دنیای واقعی هیچ کس با استعداد ذاتی حرف زدن و خصوصا جذاب صحبت کردن متولد نمی‌شود. مهارت‌های فن بیان و سخنرانی از جمله اموری هستند که پشتکار و اصرار زیادی می‌طلبند؛ چون کاملا اکتسابی هستند و هرگز بدون تمرین به دست نمی‌آیند.

فکر می‌کنید چه عواملی باعث جذب کردن دیگران می‌شود و چه طور جذاب صحبت کنیم؟

ما در دانشگاه زندگی با تکیه بر تجربیاتی که در این سال‌ها کسب کرده‌ایم و مروری بر نمونه‌های عینی در بحث فن بیان، نکاتی را گردآوری نمودیم که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذاریم. شما را به خواندن ادامه‌ی این مطلب دعوت می‌کنیم.

جذب کردن دیگران با فن بیان: چه طور جذاب صحبت کنیم؟

برای جذاب‌تر بودن هر کسی ترفند خودش را دارد؛ اما اینکه چه طور جذاب صحبت کنیم اصول و قواعد خاصی دارد که در بحث فن بیان دائما بدان پرداخته می‌شود.

جذب کردن دیگران با فن بیان

جذب کردن دیگران با تقسیم‌بندی جملات در سخنرانی

هر گفتگویی که به صورت روزمره انجام می‌دهید، حتی گفتگوهای دونفره مختصر در حکم سخنرانی برای هر نفر هستند. سخنرانی را چگونه می‌پندارید؟ درباره سخنرانی چه تصوری دارید؟

سخنرانی را بهتر است به جای هر موجود یا شی دیگری، یک کتاب تصور کنید. هر کتاب فهرست مجزا و طبقه‌بندی شده‌ای دارد که به خواننده در یافتن صفحات مختلف کمک می‌کند. اگر قرار باشد حجم یک کتاب بدون عنوان‌بندی و فهرست در کنار هم قرار بگیرد چیزی جز سرگردانی خواننده نداشت.

سخنرانی هم دقیقا همین حالت را دارد. اگر کتاب سخنرانی را باز کنید و بدون هیچ مقدمه‌ای به اطلاعات پراکنده و بی‌نظمی برسید که هیچ انسجامی ندارند چه می‌کنید؟

جمله‌بندی‌های آگاهانه و اصولی یکی از راه‌های ابتدایی جذب کردن دیگران با فن بیان است. گوینده‌ای که سعی دارد جملات زیادی را با سرعت و شتابزدگی به مخاطبش تحویل دهد تنها در خسته کردن و دلزدگی مخاطب است که موفق می‌شود.

جذب کردن دیگران با فن بیان

برای آشنایی بیش‌تر با نحوه سکانس بندی در سخنرانی توصیه می‌کنیم به مطالب اخیر دانشگاه زندگی رجوع کنید. قبلا در دانشگاه زندگی آموزش داده‌ایم که هر جز از جمله چه طور می‌تواند به سکانسی جداگانه تبدیل شود تا علاوه به انتقال مناسب پیام، مخاطب را مجذوب سخنران کند.

گفتنی است سخنرانی‌هایی که بخش‌های مختلف آن سکانس‌بندی نشده‌اند اگر با فنون زبان بدن سخنران تلفیق شود سردرگمی بیش‌تری برای مخاطب به همراه دارند.

جذب کردن مخاطب با ذکر جزئیات ضروری

در حالی که همواره سخنران را از پرداختن به آمار و ارقام خسته‌کننده‌ای که جز سردرگمی برای مخاطب چیزی ندارد نهی می‌کنیم برخی از اعداد برای جذب کردن مخاطب با فن بیان ضروری هستند. خیلی از اوقات مخاطب برای اعتماد کردن به اطلاعاتی که توسط مخاطب به او ارائه می‌شوند به ذکر آمار و مشاهده‌ اسنادی نیاز دارد تا سریع‌تر ابهاماتش رفع گردد.

برای ماندگار شدن اطلاعات در ذهن مخاطب و جلوگیری از خستگی زودرس او اطلاعات جزئی دقیق را پررنگ‌تر و برجسته کنید.

جذب کردن دیگران با فن بیان

جذب مخاطب به زبان مخاطب

جذب کردن دیگران با فن بیان گاهی امری بسی دشوار است. زبان مخاطبان مهم‌ترین فاکتوری است که قابل‌فهم بودن یا نبودن سخنرانی را تعیین می‌کند.

برای این که جذابیت بیش‌تری به گفتار خود اضافه کنید پیش از هر چیز به دایره لغت خود دقت کنید. اگر قبل از سخنرانی آنالیز مخاطبانرا انجام داده باشید به خوبی می‌توانید دانش خود را با سطح علمی آن‌ها هماهنگ کنید.

خیلی وقت‌ها مخاطب با یک کلمه‌ ساده و بدون تکلف است که جذب سخنران می‌شود. در عین حال اصطلاحات غامض و جملات پیچیده از جذابیت فن بیان سخنران می‌کاهند.

جذب مخاطب با کشف زمینه‌های مشترک

سخنران با ذکاوت آن کسی است که بتواند زمینه‌های مشترکی که هم خودش و هم مخاطب یا مخاطبان بر آن اتفاق نظر دارند را کشف کنند. به عنوان مثال در جمعی که شاید تحصیلات آکادمیک شما با مخاطبان تفاوت زیادی داشته باشد زمینه‌های اعتقادی یا سیاسی شما می‌تواند باعث نزدیکی و همدلی بیش‌تر شود.

خیلی از اوقات این زمینه‌ مشترک می‌تواند ساده‌تر از مسائل سیاسی اخلاقی باشد. مثلا در شهر دیگری سخنرانی می‌کنید که به نحوی با مردم آن جا و قومیت‌ها ارتباط دارید. همین نزدیکی محل تولد خودتان یا ارتباط نسبی شما با این منطقه می‌تواند زمینه‌ی مشترکی برای مباحث مختلف باشد. مباحثی که از شما یک سخنران با جذبه می‌سازند.

جذب کردن دیگران با فن بیان

جذب مخاطبان با داستان‌های شخصی

خیلی از سخنرانان مایل نیستند تجربیات و اتفاقات در زندگی شخصی خود را با جمعیت زیادی که به عنوان مخاطب مقابل او نشسته‌اند در میان بگذارد. با این حال داستان‌سرایی خصوصا برای داستان‌های شخصی می‌تواند فرم اصلاح‌شده یا تغییریافته‌ی تجربیاتتان باشد.

داستان‌سرایی خیلی از نیازهای اساسی سخنرانی را جبران می‌کند. مثلا طنز در سخنرانی برای تغییر حال و هوای سخنرانی ضروری به نظر می‌رسد. داستان‌های شخصی اگر با ظرافت خاصی روایت شوند می‌توانند حامل پیام‌های طنز نیز باشند.

حتی اگر ذکر و بازگویی داستان‌های شخصی در سخنرانی را نمی‌پسندید حتما با داستان‌های تحریف‌شده و نه چندان واقعی خود به داستان‌سرایی بپردازید.

جذب کردن دیگران با فن بیان

جذب مخاطبان با عناوین نام‌آشنا

برخی از عناوین و کلمات معنای مشخصی که در لغت‌نامه ثبت شده باشد ندارند؛ اما در محاوره بسیار کاربرد دارند. مثلا در جمله‌ی “فلانی عجب چرچیلی است” دقت کنید؛ همان طور که در بث فن بیان وینستون چرچیل اشاره کرده بودیم این اصطلاح میان مردم به خاطر سیاتمداری خاص چرچیل معروف شده است. وقتی این واژه را به کسی نسبت دهیم از توضیحات و جملات اضافی طولانی بی‌نیاز می‌شویم.

از این عناوین نام‌آشنا و اصطلاحات یک‌کلمه‌ای در سخنرانی غافل نباشید. به کار بردن این عناوین به شدت مخاطب را مجذوب انتخاب هوشمندانه و ذکاوت شما می‌کند. به علاوه او را برای دریافت اطلاعات بیش‌تر از سوی شما مشتاق‌تر خواهد کرد.

فن بیان را کلیک کنید